Ararat máskepp ’24. jul 8-14.

Tarts velem Törökország tetejére az 5137 méter magas Ararát-hegyre. Megmászásához nincs szükség haladó hegymászó tapasztalatra. Az Ararát-hegy viszont egy kemény túra, amihez jó kondiban kell lenni. Ha pedig még nem jártál magas hegyekben sokat mesélek majd (8000-es csúcsmászó volnék), hiszen sok és helyes információk is elengedhetetlenek a csúcs eléréséhez. Kemény túra lesz, de viszontagságainkat majd a jókedvünk és az elképesztő kurd vendégszeretet és fenséges ételek fogják enyhíteni. Lesz a túra előtt egy túraboltos túra is ahol elmondom személyesen a helyes felszerelést és annak fontosságát. Sőt ha elhozod meglévő felszerelésed átnézem, hogy feleslegesen ne vásárolj semmit.

Előakklimatizációként 3 napos hosszabbításra is lesz lehetőség, ahol kettő, kevés külföldi túrázó által megmászott hegyre megyünk. A Nemrut-hegy csodálatos vulkanikus tavakkal és meleg forrásokkal rendelkezik melyekben fürdeni is lehet. A Suphan-hegy 4058 méter magas, csodás kilátást nyújt a hatalmas Van-tóra és kiváló akklimatizációs túra az Ararát mászásához.

1. nap (07.08)  Budapest – Törökország

Indulás reggeli órákban Budapestről. Érkezés délutáni órákban Van repterére.

Transzfer szállásra, majd vacsora és az előttünk álló kaland ismertetése.

2. nap (07.09) Van városából autóút a hegy lábához, majd túra az Ararát 1-es táborhelyünkig (3200 m).

Reggel indulunk túránk kiindulópontjához, s eljutunk az Ararát-hegy tövéig. Kb. 2200 méter magasra autózunk, ahol nomád kurd pásztorokkal is fogunk találkozni. Innen délután kb. 1000 méter szintet haladunk felfele. Csomagjainkat lovak viszik fel a táborunkig.

3. nap (07.10) Akklimatizációs nap

Reggeli után felkerekedünk és 900 métert túrázunk felfele, hogy vérünk akklimatizálódjon a magashegyi környezethez. A tábor feletti gerincen indulunk felfelé. Ebédre előre csomagolt ételünket visszük, de kiegészíthetjük aszalt gyümölcsökkel, csokival is. Egy sziklapárkányon gyönyörködünk majd a kilátásban, utána kb. 4000 méterről visszaereszkedünk táborunkhoz. Kora este közös vacsora, majd együtt csodáljuk a naplementét. Utána alvás sátrainkban.

4. nap (07.11) Túra a 2-es táborunkig (4200 m)

Reggelink után ismét útnak indulunk és 1000 métert szintet megyünk a 2-es táborig. Kb. 5 óra a túra. A terep egyszerű, viszont a csökkenő oxigénhiány miatt egyre lassabban menetelünk. Megérkezésünkkor ebéddel várnak minket, immár kurd barátaink. Alattunk a kilátás továbbra is fantasztikus. Majd a korai vacsora után nyugovóra térünk sátrainkban, mert hajnalban indulunk a csúcsra.

5. nap (07.12) Csúcsmászás 5137 méter, majd visszaereszkedés az 1-es táborba.

Korán reggel kelünk, majd kis reggeli után izgatottan elindulunk a csúcsra. Eltesszük zsákunkba az ebédet, majd indulás előtt ellenőrizzük a felszereléseinket (hágóvas amit helyi szervezőtől kapunk, túrabot, fejlámpa stb). Fejlámpa és a Hold fénye világítja majd utunkat. Miközben menetelünk a nap kezd felkelni és csodás színeket varázsol az égboltra.

Kb. 6-7 órát fogunk lassan sétálni felfele és délelőtti órákban felérünk az 5137 méteres csúcsra, ahol a kötelező csúcsfotó és kis pihenés után elindulunk lefele az első táborunkig. Útközben tea, kávé, ebéd a 2-es táborban, majd teljes csomagunkkal elindulunk 1-es táborunkig. Vacsora a táborban, alvás sátrakban.

6. nap Visszatérünk (07.13) Dogubayazit, majd irány a Van-tó.

Korán reggelizünk a táborunkban, majd visszaereszkedünk az útig, ahol buszunk vár ránk. Ha időnk engedi elindulunk az Oszmán birodalom 17. századi palotájához, az Ishak Pasa palotához. Kicsit az 1001 éjszaka világát idézi a selyemút állomásán ez a palota. Onnan pár kilométerre van egy kenu formájú természeti képződmény, amit a legendák Noé Bárkájának tartanak. Később továbbmegyünk a Van-tó irányába, ahol tartunk egy rövid fotószünet a Muradiye-vízesésnél. Elmegyünk az Akdamar-szigetre, itt tudunk fürdeni kicsit a Van-tóban, melyet a középkorban Örményország tengerének hívták. Később az ősi Szent Kereszt templomot látogatjuk meg, melyet a X. században az örmény király építtetett. Alvás Van városában szállodában.

7. nap (07.14)  Indulás és érkezés vissza Budapestre

Előhosszabítás azaz a 3 török vulkán: Nemrut (2948 m), Suphan (4058 m) és Ararát (5137 m).

1. nap (07.05)  Budapest – Törökország

Indulás reggeli órákban Budapestről. Érkezés délutáni órákban Van repterére.

Transzfer szállásra, majd vacsora és az előttünk álló kaland ismertetése.

2. nap (07.06) Nemrut-vulkán csúcsmászás

Egy nagyon korai reggeli után a buszunk a Nemrut-hegy (2948 m) lábához visz
minket, ahonnan elindulunk a krátertó nyugati oldalára és a csúcs irányába.
Természetesen ebben a kristály tiszta és csodálatos tóban kötelezően csobbanunk is
majd egyet. Utána látványos és izgalmas úton sétálunk fel a vulkán csúcsára, ahol
nem sok emberrel fogunk találkozni. A túra folyamán 360 fokos panorámában
gyönyörködhetünk, közben az út végig kellemesen emelkedik. A csúcson tartunk egy
hosszabb pihenőt, hogy szervezetünk szokja a ritkább levegőt, így készülve az
Ararát túrára. Kipihenve az első csúcsélményt, elindulunk lefele. A leereszkedés után
buszunk Adilcevazba visz minket, ahol éjszakázunk. A túra hossza kb. 5-6 óra lesz.
A Nemrut-hegy csodálatos vulkanikus tavakkal és meleg forrásokkal rendelkezik,
ahol fürdeni is lehet és nagyszerű bemelegítő túrát biztosít az elkövetkezendő
nehezebb túrákhoz.
Nemrut Dagi (a dagi jelentése törökül hegy) egy csodálatos szunnyadó vulkán
(stratovolcano),  melynek utolsó kitörése 1692-ben volt. Nemrutnak van egy
nagyszerű kalderája, amelynek átmérője 8 kilométer, kerülete pedig körülbelül 40
kilométer. A kalderában egy nagy hideg tó és két kisebb tó található, forró vízzel. A
nagy hideg tó 2247 méteres magasságban található, melynek mélysége 170 m.

3. nap (07.07) Suphan-vulkán csúcsmászás (4058 m)

Ismét korán reggelizünk, majd indulunk Törökország 4. legmagasabb hegyéhez a
Suphan-vulkán lábához 2500 méteres magasságba, ahonnan elkezdjük 12-14 órás
napi túránkat a csúcsra. Útközben csodás kilátásunk lesz a Van-tóra és környékre.
Kellemesen, de eléggé hosszan megy az utunk felfelé a túra elején, miközben arra
gondolunk, hogy ez az akklimatizáció fárasztó, viszont mivel vérünk így hozzászokik
a magashegyi levegőhöz, ezért az Ararát mászása könnyebben fog menni. Az út az
elején lapos, majd egy kellemes emelkedővel folyamatosan megy felfele és a végén
már nagy kövek és sziklákon kell majd kicsit egyensúlyozni A vulkán csúcsán egy
hóval teli látványos kráter is található. A lejtők szerencsénkre nagyrészt megőrizték
kúpos formájukat, ezért csúcsra feljutás könnyebb lesz. Csúcsfotózás után
visszatérünk a kiindulópontunkhoz a buszhoz, majd visszatérünk Adilcevaz
városába. Vacsora és szállás hoteljában lesz. Aki ezen a túrán részt vesz, az sokkal
nagyobb eséllyel fogja az Ararát hegyet is megmászni.