Everest alaptábor Yetivel ( 2024. ápr 19.-máj 4.)

Miért érdemes velem tartani az Everest alaptáborba?

12 éves tapasztalat a Himalájában. Ezek között egy 8000-es csúcs (Manaslu 8163 m) sikeres megmászása. Nagy magashegyi túrázási tapasztalatom, amit átadok az Everest alaptábor túra során. Ez kulcsfontosságú a sikeres alaptábor túrához. Én a Female Yeti hív erre a kalandra.

Teljes körű felszerelés ismertetőt tartok, ahol ismertetem melyik anyag miért jó és a rétegek fontosságát. Ide elhozhatod saját használható felszerelésedet is amit átnézek és kiválasztjuk ami használható. Hiszen nem szeretném, ha feleslegesen költenél. Sőt akinek nincs vastag pehelykabátja és hálózsákja annak segítek Katmanduban bérelni. Bérlés költsége mindössze 1 EUR/nap.

Nagyrészt nem nagy cégek teaházaiban szállunk meg ahol a légkör személytelen és rideg tud lenni. Hanem barátaimnál kisebb családi teaházakban az Everest alaptábor túra során.

Luklában egy rövid kis meglepetésprogrammal készülök. Elmegyünk egy olyan helyre ahova más csapatokat nem szoktak vinni. Egy fantasztikus meglepetés fogja indítani nagy kalandunkat.

Olyan Everest naplemente amit más csapatok nem látnak.

Lefele jövet a hegyről is elviszlek egy kevésbé ismert részére is a túrának ahova más csapatok nem jutnak el.

Személyes és online megbeszéléseknek köszönhetően nem marad megválaszolatlan kérdésed. Ekkor lehetőség megismerni egymást, így már nem idegenként vágunk neki a nagy kalandnak, hanem igazi csapatként.

További infókért kérlek a femaleyeti.travels@gmail.com ra küldj füstjeleket.

Everest alaptábor túraleírás

1. nap Budapestről nemzetközi járattal indulás Katmanduba.

2. nap  Érkezés Katmanduba.

Megérkezés után szállodába érve átbeszéljük gyorsan az előttünk álló kaland részleteit miközben átvizsgálom a felszerelésedet. Ezek után aki szeretne egy kis sétára megyünk a városba, hogy felszívjuk Katmandu fantasztikus atmoszféráját. Aki szeretné még hiányzó felszerelését pótolni Katmandu megannyi túraboltjában extra olcsón beszerezheti. Természetesen jövök én is és segítek a választásban. Majd közösen eszünk kedvenc helyi kifőzdémben. Aki először jár Ázsiában az szinte biztos, hogy kultúrsokkot fog kapni:)

Kathmanduban a Majmok templománál

3. nap  Utazás Ramechhapba busszal majd izgalmas 20 perces panoráma repülőút Luklába (2804 m) majd túrázás Phakdingba (2640 m). Túra hossza 3 óra.

Reggel korán kelünk és indulunk Nepál új “repterére” Ramechhapba. Idézőjelben a reptér hiszen itt néha kecskék is szaladgálnak. A repülő kis ablakán keresztül csodálhatjuk a Himalája gyönyörű havas hegycsúcsait. Megérkezés után találkozunk a legújabb nepáli barátainkkal, avagy a helyi túravezetővel és porterekkel. Kezdés előtt egy igazán izgalmas kis kitérőt teszünk ahova más csapatokat nem visznek csak mi leszünk. Aztán meg is kezdjük nagy kalandunkat és indulunk tovább Phakdingba. Lukla egy kis falu néhány teaházzal és bolttal. A házak után már Dudh Koshi völgyére gyönyörű kilátás nyílik. Az első nap jó kis bemelegítő, hiszen nem nehéz a terep és tudjuk élvezni a természetet és beszélgetni is van még kedvünk:)

Luklai reptér

4. nap Phakding (2640 m) – Namche Bazaar (3441 m). Túra hossza 5 óra.

Többször is átkelünk izgalmas függőhidakon a mai túra folyamán, miközben több kis buddhista falvakon keresztül menetelünk felfelé. Majd a Monjo falut elhagyva belépünk a Sagarmatha (Everest nepáli neve) nemzeti parkba.

Sagarmatha nemzeti park bejárata

Majd átkelünk a túra legikonikusabb és legfotogénebb függőhídján a Hillary függőhídon. Innen inkább ne nézzünk felfelé, mert ha felnézünk akkor látjuk mennyire combos lesz a következő szakasz. Viszont az Everest alaptábor túra minden szenvedést megér.

Hillary híd

Itt egyenletesen, lassan menetelük felfelé tartalékolva az energiánkat a keményebb napokra. 45 perces túra után elérjük a kilátópontot és pihenőt. Ahol, ha tiszta az idő akkor itt először megpillanthatjuk az elképesztő Everest füstölgő csúcsát. Azután pedig megint kapaszkodunk felfelé kb 1 órát és elérjük a Khumbu régió központját az U alakú Namche Bazaart, ahol Mama és Papa Sherpa már vár minket sok szeretettel és meleg teával:)

5. nap  Namche Bazaar (3441 m) akklimatizációs nap.

Namche Bazaar kiváló hely az akklimatizációra (szervezet hozzászoktatása a magashegyi levegőhöz) mielőtt még magasabbra mennénk. Itt még mindenki bevásárolhat amire esetleg szüksége lenne a túra során. Namche Bazaar a Khumbu régió kereskedelmi központja. Itt igazán megtapasztalhatjuk az igazi Sherpa vendégszeretetet a kis családi teaházban, ami két éjszakára lesz itt az otthonunk. A szobából pedig egész Namche bazaart és a környező hegyeket beláthatuk, akár az ágyból is. A világklasszis kilátást nem sok teaház mondhatja el magáról, de a mienk igen. A teraszon megreggelizünk miközben fürdünk a meleg napsütésben. Majd közösen egy akklimatizációs sétára is elmegyünk Syangboche (3800 m) felé. Ahol az Everest View hotel található és olyan gyönyörű hegyeket csodálhatunk meg mint az Everest (8848m), Nuptse (7861 m), Lhotse (8516 m), Ama Dablam (6812 m), Thamserku (6623 m). Majd visszatérünk Namche Bazaarba, ahol délután szabad foglalkozás lesz. Én biztos az oly szeretett Sherpa kávézómba megyek és örülök ha bárki becsatlakozik társaságnak:)

Mama és Papa Sherpával a teraszukon

6. nap  Namche Bazaar (3441 m) – Tengboche (3860m). Túra hossza 5 óra.

A mai nap az egyik kedvenc napom a túrán, hiszen az első 2 óra csakis csodás panoráma, ahol végig az Everest előttünk van és pár buddhista sztúpa is szembejön. Ami igazán pazar látvány amikor még az Everest is a háttérben füstölög. A nap eleje kellemes és nem igazán emelkedik hiszen folyamatosan a völgy szélén megyünk, itt már jóval a Dudh Koshi folyó felett haladunk. Majd beérünk az erdőbe ahol már lefele vesszük az irányt, hogy utána még nagyobb emelkedőre menjünk, csak hogy legyen sportértéke is a napnak:) Leereszkedünk teljesen a folyóig, ahol megebédelünk és erőt gyűjtünk az elkövetkezendő 1.5 óra folyamatos felfelé menetelésnek. A fárasztó menetelés, viszont a látvány elképesztő a rózsaszín rododendron erdőn keresztül. Egyszercsak előbukkan a Khumbu régió legmagasabb kolostora, a Tengboche kolostor

Élvezzük a túra reggeli lapossab részét

7. nap  Tengboche (3860m) – Dingboche (4410m). Túra hossza 6 óra.

Rododendron erdőkőn megyünk keresztül. Majd lefele haladva sűrű ősdzsungel szerű, erdőn majd miután átkelünk az Imja Khola folyón egy csodás függőhídon az utunk meredeken ível felfelé. Az út ezen szakasza pont szemben van az Ama Dablam csúcsaival és hihetetlen kilátásban lesz részünk. Sok nagyon öreg sztúpa és szenthely mellett elhaladunk miközben egy másik vallási központ Pengboche felé haladunk. Majd utunk a folyó felett halad ahonnan továbbra is pazar a kilátás. Elhaladunk az Ama Dablam alaptábor felé vezető út mellett is. Viszont mi megyünk tovább Dingboche felém ahol kedves barátom a Tibetből gyerekként menekült Tashi láma kis teaházában fogunk megszállni.

Tengboche kolostor kapuja és az Ama Dablam hegy

8. nap  Dingboche (4410m) akklimatizációs nap. Túra hossza 4 óra.

Reggeli után akklimatizációs körként felmegyünk kb 4800 méterre ahonnan csodás kilátás nyílik az Ama Dablamra és a himalájai óriásokat ismét más szemszögből láthatjuk. Majd a kis túránk után vissztérünk ebédre és szabadfoglalkozás vacsoráig.

Akklimatizációs túra csúcspontján

9. nap  Dingboche 4410m) – Lobuche (4910m). Túra hossza 5 óra.

Reggeli után Thukla felé haladva az út igen kellemesen és laposan kezdődik és ismét világklasszis panorámában van részünk. Élvezhetjük is a kilátást, mert nem sok emelkedő van benne. Elérve a Thukla teaházat megpihenünk kicsit. Itt felettünk magasodik egy több mint 300 méteres emelkedő. Ezt szépen egyenletesen haladva leküzdjük és egyszercsak sok imazászló feltűnik előttünk. Ami alatt áthaladva megpillantunk számos kőhalmot. Ezek a halmok emlékhelyek amelyeket az Everest expedíciókban elhunyt hegymászók emlékére a családtagok vagy/és barátok emeltek. Ez a hely az Everest alaptábor túra egyik legmeghatóbb pontja. Itt tartunk egy kis pihenőt, ahol érdemes elmerengeni az élet nagy kérdésein is.

Kilátás az Everesten elhunyt mászók emlékhelyén

Ez itt már tényleg a kő és hó birodalma és a fák már teljesen eltűntek a látószögünkből. Majd jobbra veszünk egy kanyart és rákanyarodunk a Khumbu gleccser már kiszáradt viszont még barátságos részére. Kis folyó csörgedezik mellettünk, amelyet apró füves és virágos szőnyeg övezi. A patak mentén haladunk kellemes nem túl meredek terepen és kb 45 perc és el is érjük következő szálláshelyünket Lobuchét. Ahol egy teaház lesz az otthonunk egy éjszakára.

Kiadós esti közös vacsora

10. nap  Everest alaptábor (5364 m) – Gorakshep (5180 m). Túra hossza 8 óra.

Reggeli után folytatjuk utunkat Lobuchéből Gorakshepbe. Az út ismét kellemesen megy felfele a folyó mellet, majd eltávolodunk a folyótól és egyre nagyobb kőrengetegbe érünk be. Már a Khumbu gleccser látható szélén megyünk és jobbra letekintve már egyre több jeget is látunk, ami az Everestről torlódik lefele. 3 óra alatt el is érjük az alaptábor előtti utolsó kis teaházakat amit gyűjtőnevén Gorak Shepnek neveznek. Kis szusszanás után stílusosan megkoronázzuk a túrát és elindulunk az alaptáborba. Az út, ami 3.5 óra a Khumbu gleccser mellett halad vagyis nem egyszerű a terep hiszen nagy kőrengeteg van a lábunk alatt. A terep a legkevésbé sem nevezhető egyenletesnek. Ezt simán leküzdjük. Majd egyszer csak meglátjuk az imazászlók százait, ahogyan lengedeznek a szélben az Everest alaptáborban és úgy érezzük mintha 1 cm-el a föld felett haladnánk a boldogságtól.

Tea az alaptáborban a tábor vezetőjével

Miután kimaxoltuk a fényképezőgépünket és a meleg tea ellenére is szétfagytunk, akkor visszaindulunk Gorakshepbe pihenni. Másnap megyünk fel Kala Patarra (5545 m).

Az alaptáborban ahova a csapat összes tagja feljutott tavaly mindkét szezonban

Általában ném szoktak fürdeni az alaptáborban, de tavaly áprilisban ketten is megmártóztak a csapatból.  Blikk cikket is írt a fürdőzőkről.

11. nap  Kala Pattar (5545 m) – Periche (4200 m). Túra hossza 7 óra.

Korán reggel kelünk, hogy elérjük a napfelkeltét amint kibújik az Everest mögül. Az út folyamatosan megy felfelé a Kala Pattar csúcsa felé. A csúcsról az Everest jobban megcsodálható valamint jobban átlátni az expedíciós sátrak százait, valamit az Everestre felfelé kanyarodó Khumbu gleccsert.

Kilátás Kala Pattar (5565 m) csúcsáról az Everestre (fekete füstölgő csúcs)

Miután megcsodáltuk oly közelről az Everest csúcsát és elméláztunk azon a sok fantasztikus történeten amit ez a hegy adott számunkra, elindulunk lefele. Gorak Shepben megállunk reggelizni, majd megkezdjuk visszafele utunkat Lukla irányába. Everest alaptábor túra innentől kezdve már lefele fog haladni. A táj ismerős és az egyre oxigéndússabb környezettől mindenki majd kicsattan az energiától. Még az is aki el volt eddig pilledve. Thukla után nem az ismerős Dingboche felé vesszük az irányt hanem lefelé a völgyben megyünk Pheriche irányába. A völgy felett hatalmasodik az Ama Dablam amit már valószínű naplementében is csodálni fogjuk. Pherichében megalszunk.

12. nap  Periche (3860 m) – Tengboche (3860m) -Namche Bazaar (3441 m). Túra hossza 10 óra.

Reggeli után lefelé, csak úgy szárnyalunk hiszen egyre több oxigénhez jut a szervezetünk és energiánkat határtalannak érezzük. Úgyanígy érzik mindezt  a növények is hiszen a növényzet és élővilág újra megjelenik az utunk során. Hosszú az út Namche Bazaarba, viszont annál élvezetesebb.

Tangboche előtt.

Este pedig ismerős helyre érkezünk a Mama & Papa Sherpához akik már sok szeretettel várnak Minket és készítik majd a finom vacsorát.

13. nap Namche Bazaar – Lukla. Túra hossza 7,5 óra.

Még utoljára reggel aki szeretné bejárhatja Namche Bazaar piacát. Majd búcsút veszünk Namche Bazaartól és a gigantikus hegyek látványától. Ismét ismerős terepen haladunk fel és le valamint ismét több függőhídon is átkelve közelítünk Lukla felé. Ez az út már egy jutalom a túra végén és jókedvűen érkezünk estefele Luklába. Ahol ismét egy kis családi teaházban alszunk.

Fürdőszoba kilátással Namchéban a teraszon ahol reggelizünk is

14. nap  Reggeli repülőút Ramechhapba vagy Katmanduba.

Reggel elgyalogolunk a reptérre 10 perc alatt. Miután leszálltunk Ramechhapba megkezdődik a buszút vissza Katmanduba. Szállás hotelben ahol élvezzük a civilizáció örömeit, mint pl. a kényelmes meleg zuhany. Este elmegyünk együtt vacsorázni és ünnepelni. Vacsora után aki kevésbé fáradt azzal még elmegyünk egyet kocsmázni.

15. nap  Katmandu völgy körút és tartaléknap Katmanudban.

Időjárás függvényében gyakran előfordulhat, hogy a luklai járatokat törlik ezért muszáj betenni tartalék napot amiket reméljük nem kell felhasználni és ekkor már szabadon lehet dönteni pár fakultatív programról. Mint pl körbenézünk Katmanduban, túrázás Katmandu völgyben pl Bhaktapur megtekintése. Ezt majd ott spontán megbeszéljük és eldöntjük mit is szeretnénk csinálni.

16. nap  Nemzetközi járattal vissza Európába.

Hosszabítás
Ajánlom nektek Chitwan nemzeti parkot ahol igazi szafarira lehet elmenni. Orrszarvút és egyéb egzotikus állatokat láthattok. Valamint aki meditálni szeretne vagy elmenni Pokharába és onnan mondjuk fel Poon hegyre ahonnan 3 nyolcezrest is láthat, az is megoldható. Mondd el mit szeretnél hány napig és szívesen ajánlok és meg is szervezem, ha szeretnéd a programot.

Kalandra fel:)

Részletekért írj kérlek a femaleyeti.travels@gmail.com ra😊